torstai 11. elokuuta 2022

Ristin Johannes: Valon ja rakkauden aforismeja

 

Kuvitus: Alfred Mannesier.


Suomennettu teoksesta The Collected Works of Saint John of the Cross.

Translated by Kieran Kavanaugh, O.C.D. & Otilio Rodriguez, O.C.D.

ICS Publications. 1991, 83-97. 




JOHDATUS 


Opettavaisuus on ensisijaisen tärkeässä asemassa näissä Ristin Johanneksen kompakteissa, selkeissä ja epäsentimentaalisissa ajatelmissa, joiden hengellinen viisaus on ylitsevuotavaista – Ristin Johanneksen kirjoitustyylissä on tässä muistumaa Gerontikonin Autiomaan Isien sanonnoista. Nämä ajatelmat antavat niiden vastaanottajille hengellisiä aarteita, joiden sisällön ymmärtämiseksi pitää ensin ahertaa - ne ovat elämänohjeita, jotka ovat tarkoitettuja toistettaviksi ja pohdittaviksi.

Kun Johannes oli hengellinen ohjaaja Avilassa ennenkuin hän oli aloittanut kirjoittamaan yhtäkään laajemmista tutkielmistaan, hän hahmotteli kirjaimin ylös useita ajatelmia ja ohjeita johdatukseksi hengellisille oppilailleen – luultavasti jotakin hyvin samankaltaista kuin nähdään hänen myöhemmissä kirjallisissa tuotoksissaan. Nämä aikaisemmat tuotokset eivät ole säilyneet, mutta tiedämme todistajien kautta, että tämä käytäntö oli leimallinen tälle karmeliittatunnustajalle näihin aikoihin.

Toledon vankeutensa jälkeen Johannes ryhtyi uudemman kerran hengellisen ohjaajan toimeen ja tällä kertaa se tapahtui Andalusiassa, jossa hän palasi tiivistämään ajatuksiaan ytimekkäiksi hengellisiksi ohjeiksi katumusta harjoittaville oppilailleen. Nämä saattoivat pitää hänen ohjeitaan inspiraation nostattajina Herran palveluksessa ja rakkaudessa. Jotkut näistä sanoista olivat suunnattuja jonkun yksilön erityisiä tarpeita silmällä pitäen, mutta toisaalla ne ovat tarkoitettuja pikemminkin ihmisten ryhmälle. Levityksessä olleiden hengellisten ohjeiden määrä on alkujaan ollut varmasti suuri, joten verrattain vähän näistä on päätynyt meidän käsiimme ja ne ovat koottuja useista eri kokoelmista.

Arvokkain kokoelma on se laajin tunnettu Ristin Johanneksen hengellisten ajatelmien käsikirjoitus, joka ennallistettiin ja reprodusoitiin facsimile-editioksi vuonna 1976 – tätä käsikirjoitusta säilytetään (Jaénin) Andújarin Santa Maria la Mayor-kirkossa Espanjassa. Esipuheessaan tähän kokoelmaan Johannes kutsuu sananparsiaan ”valon ja rakkauden aforismeiksi”.

Otsikko ”Valon ja rakkauden aforismeja” johtuu siis Johanneksen omista sanoista, mutta se on osuva yleinen nimike myös muille kokoelmille. Tässä editiossa alaviite kertoo, missä yksi kokoelma päättyy ja toinen alkaa ja myös, mistä lähteestä kukin jakso on peräisin.

Joissakin tapauksissa ajatelmat ovat luonteeltaan omaelämäkerrallisia merkintöjä sen sijaan, että ne olisivat toisille suunnattuja elämänohjeita – näin on laita esimerkiksi hienossa jaksossa, joka tunnetaan nimellä Rakkaudesta hullaantuneen sielun rukous. Tässä syvällisellä hengellisen köyhyyden kokemuksella varustettu Johannes tulee tietoiseksi siitä, että Jumala on armahtanut hänet ja antanut hänelle kaiken Jeesuksessa Kristuksessa – rakkaus ottaa hänet valtaansa lyyrisessä purkauksessa.

Vaikka nämä ajatelmat eivät olekaan missään systemaattisessa järjestyksessä, havaitsemme nissä kuitenkin keskeisiä teemoja, joita karmeliittaveli kehitteli eteenpäin laajemmissa teoksissaan. Minkä hän tuolloin selittää laveammin, hän tässä tiivistää aforismeiksi.

Suuri dilemma perustuu näiden hengellisten ohjeiden osalta siihen, miltä osin nämä Johanneksen nimeen yhdistetyistä ajatelmista on todella hänen itsensä kirjoittamia ja mikä osa oli hänen oppilaidensa ylösmerkitsemiä Johanneksen saarnojen ja hänen kanssaan käytyjen keskusteluiden perusteella vai onko kirjoitusten yhdistäminen Johannekseen kenties joiltakin osin yksinkertaisesti näennäistä. Jakso, jota kutsutaan nimellä Madre Magdalenan neuvot, on tässä sivuutettu, koska se toistaa Nousu Karmelin vuorelle-teoksen ensimmäisen kirjan kolmannentoista luvun sisällön, ja olemme sisällyttäneet tähän ainoastaan sellaisia ajatelmia, joita editoijat ovat pitäneet luotettavina.


K. K. & O. R.





VALON JA RAKKAUDEN AFORISMEJA


1


Esipuhe


Oi Jumalani ja iloni, sinun rakkautesi tähden olen myös tahtonut antaa sieluni kirjoittaa nämä valon ja rakkauden ajatelmat sinua koskien. Vaikka voinkin ilmaista nämä ajatukseni sanoin, minulla ei ole niitä tekoja ja hyveitä, joita sanani antavat ymmärtää minulla olevan (sillä ne miellyttävät sinua, Herrani, enemmän kuin sanat ja sanoihin sisältyvä viisaus), mutta toiset kenties sanojeni rohkaisemana voivat edistyä minulta puuttuvassa palveluksessa ja rakkaudessa. Niinpä löydänkin lohdutukseni siitä, että nämä sanani ovat sinun tilaisuutesi löytää muissa ihmisissä niitä siunattuja asioita, jotka minulta puuttuu.


Herra, sinä rakastat hienotunteisuutta, sinä rakastat valoa, sinä rakastat rakkautta – näitä kolmea sinä rakastat ylitse kaikkien muiden sielun toimintojen. Täten nämä tulevat olemaan hienotunteisia ajatelmia matkalaiselle, valoa tiennäyttäjäksi ja rakkautta matkantekoa varten. Älköön näissä sanoissa olko aavistustakaan maailmallisesta retoriikasta tai keinotekoisen ja heikon inhimillisen viisauden pitkäveteistä ja kuivaa kaunopuheisuutta, joka ei koskaan miellytä sinua. Antakoon meidän puhutella sydäntä suloisuudessa ja rakkaudessa kylpenein sanoin, jotta todellakin miellyttäisimme sinua, poistaen monien tietämättään ja tahtomattaan virheen polulla matkaavien ja kulkevien sielujen esteet ja kompastuskivet - nuo poloiset sielut kun luulevat olevansa oikeassa se suhteen, mikä koskee rakastetun Poikasi, Herramme Jeesuksen Kristuksen seuraamista, hänen kaltaisekseen tulemista, hänen elämänsä, tekojensa, hyveittensä, hänen alastomuutensa muodon ja henkensä puhtauden imitoimista. Armollisuuksien Isä, tule meidän avuksemme, sillä ilman sinua, Herra, emme voi tehdä mitään.


1. Herra on aina paljastanut kuolevaisille hänen viisautensa ja henkensä aarteita, mutta nyt kun pahuuden kasvot paljastavat itseään yhä enemmän ja enemmän, niin myös Herrakin paljastaa aarteitaan yhä enemmän.


2. Oi Herra, Jumalani, kuka voisi etsiä sinua yksinkertaisella ja puhtaalla rakkaudella ilman että löytäisi sinun olevan kaikki, mitä toivoa voi, sillä sinä näytät itsesi ensin ja tulet ulos tapaamaan heitä, jotka sinua etsivät?


3. Hyvätahtoisille ihmisille polku on tasainen ja sileä ja tätä polkua pitkin kulkevat ihmiset eivät taita matkaa kauas, mutta senkin matkan he kulkevat vaivalloisesti, ellei heillä ole hyviä jalkoja, rohkeutta ja sinnikkyyden henkeä.


4. On parempi olla kuormitettuna vahvan seurassa kuin olla kuormattomana heikon seurassa. Kun olet kuormitettu, olet lähellä Jumalaa, voimaasi, joka pysyy vaivattujen luona. Kun sinut vapautetaan taakastasi olet lähellä itseäsi, heikkouttasi, sillä sielun hyve ja väkevyys kasvaa ja vahvistuu kärsivällisyyden koettelemuksissa.


5. Kuka tahansa haluaa seisoa yksin ilman mestarin ja opastajan tukea, on kuin puu, joka seisoo yksin kedolla ilman omistajaa. Riippumatta siitä, kuinka paljon puu kantaa hedelmää, ohikulkijat poimivat sen hedelmät ennen niiden kypsymistä.


6. Puu, jota kasvattaa ja vartioi sen omistajan huolenpito, tuottaa hedelmänsä odotetussa ajassaan.


7. Hyveellinen sielu, joka on yksin ilman mestaria, on kuin yksinään palava hiili – sen kylmyys kasvaa, ei lämpö.


8. Ne, jotka lankeavat yksin, pysyvät yksin lankeemuksessaan ja he pitävät sieluaan vähäisessä arvossa, sillä he luottavat sen yksin heidän itsensä varaan.


9. Jos et pelkää lankeemusta yksin, oletatko, että nouset pystyyn yksin? Pohdi, kuinka paljon enemmän voit saavuttaa kaksin verraten siihen, mitä voit saavuttaa yksin.


10. Kuka tahansa lankeaa raskaasti lastattuna, havaitsee vaikeaksi nousta kuormansa alla.


11. Sokea ihminen, joka lankeaa, ei kykene nousemaan yksinään; Sokea ihminen, joka ei nouse yksinään, harhautuu väärälle polulle.


12. Jumala kaipaa sinussa vähäisintäkin omantunnon puhtautta enemmän kuin kaikkia niitä tekoja, joita voit tehdä.


13. Jumala kaipaa pienintäkin tottelevaisuuden ja alistuvaisuuden astetta enemmän kuin kaikkia niitä palveluksia, joita ajattelet tarjota hänelle.


14. Jumala arvostaa sinussa taipumusta kuivuuteen ja kärsimykseen rakkauden tähden enemmän kaikkia niitä lohdutuksia, hengellisiä näkyjä ja mietiskelyjä, joita sinulla koskaan voi olla.


15. Kiellä mielihalusi ja löydät, mitä sydämesi kaipaa. Sillä miten tiedät, että yksikään mielihaluistasi on Jumalan mukainen?


16. Oi suloisin Jumalan rakkaus, niin vähän tunnettu, kuka tahansa on löytänyt tämän rikkaan kaivoksen, on rauhassa!


17. Koska kaksinkertainen katkeruuden mitta seuraa oman tahtonsa mukaan toimimista, älä toimi sen mukaan vaikka jäisit yksinkertaiseen katkeruuteen.


18. Sielu, joka kantaa sisällään vain vähäisintäkin ruokahalua maailmallisille asioille, kantaa mukanaan enemmän sopimatonta ja epäpuhdasta matkallaan Jumalan luo kuin jos sitä raskauttaisivat kaikki inhottavat ja häiritsevät houkutukset ja kuvattava pimeys; Sillä niin kauan kuin sielu ei ole myöntyväinen näihin houkutuksiin, niin koeteltuna se voi luottavaisesti lähestyä Jumalaa tehden Hänen Majesteettinsa tahdon, joka julistaa: Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. (Matt. 11:28).


19. Sielu, joka kuivuudessa ja koettelemuksissa nöyrtyy järkevyyden ohjeisiin, on enemmän Jumalalle mieluinen kuin sellainen, joka joka tekee kaiken lohdutuksensa seurassa, mutta epäonnistuu tässä nöyrtymisessä.


20. Jumalaa miellyttää enemmän sellainen teko, vaikka kuinka pienikin, joka on tehty salassa ilman nautintoa siitä, että se tulee ihmisten tuntemaksi, kuin tuhat sellaista tekoa, jotka ovat tehty kaivaten ihmisten tietävän niistä. Ne, jotka uurastavat Jumalalle puhtaimmassa rakkaudessa, eivät ainoastaan ole välinpitämättömiä sen suhteen, että ihmiset tuntisivat heidän hyvät tekonsa, vaan he ovat välinpitämättömiä myös sen suhteen, että edes Jumala itse tuntisi ne. Sellaiset ihmiset eivät lakkaa tarjoamasta Jumalalle samoja palveluksia, samaa iloa ja rakkauden puhtautta, vaikka Jumala ei koskaan saisi näistä tietää.


21. Puhdas ja ehyt Jumalan hyväksi tehty teko on sen tekijälle kokonaisen valtakunnan arvoinen.


22. Lintuliimaan juuttuneella linnulla on kaksinainen tehtävä: Se tulee vapauttaa itsensä ja puhdistaa itsensä. Tyydyttäessään ruokahaluaan ihmiset kärsivät kahdella tavalla: Heidän pitää irrottaa itsensä ja tultuaa irrotetuksi heidän pitää siivota itsensä siitä, mihin ovat takertuneet.


23. Ne, jotka eivät anna mieltänsä ruokahalunsa valtaan, tulevat liitelemään hengessään sukkelasti kuin lintu, jolta sulkia ei puutu.


24. Kärpänen, joka kiinnittyy hunajaan, estää lentonsa ja sielu, joka sallii itselleen kiintymyksen hengelliseen suloisuuteen, estää oman vapautensa ja mietiskelynsä.


25. Vetäydy luoduista jos haluat säilyttää, puhdistaa ja yksinkertaistaa sielussasi, joka on Jumalan kuva. Tyhjennä henkesi ja vetäydy kauas niistä ja kuljet jumalallisissa valoissa, sillä Jumala ei ole kuten luodut.




Rakkaudesta hullaantuneen sielun rukous


26. Herra Jumala, Rakastettuni, jos vielä muistelet syntejäni sillä tavoin, ettet tee kuten pyydän sinua, tee kuten tahdot toiveitani koskien, Jumalani, sillä sitä eniten kaipaan, ja harjoita hyvyyttäsi ja armollisuuttasi, sillä sinut tullaan tuntemaan niiden kautta. Ja jos odotat minun hyviä tekojani niin, että kuulet rukoukseni niiden välityksellä, salli minulle ne ja toimita minulla ne ja ne kärsimykset, jotka sinä haluat hyväksyä, anna niiden tulla kärsityiksi. Mutta jos et odota minun tekojani, mitä sinä odotat, armeliain Herrani? Miksi viivyttelet? Sillä jos minä kaiken tämä jälkeen olen takoitettu vastaanottamaan armon ja laupeuden, jota anon sinun Pojassasi, ota hiukkaseni, sillä sitä sinä tahdot ja suo minulle tämä siunaus, sillä sitä sinä myös kaipaat.

Kuka voisikaan vapauttaa itsensä alhaisista tavoista ja rajoituksista, mikäli sinä et nosta häntä itseesi, Jumalani, rakkauden puhtaudessa? Miten alhaisuudessa synnytetyt ja hoivatut ihmisolennot kohoaisivatkaan sinun luoksesi, Herra, jos sinä et nosta heitä kädelläsi, joka heidät loi?

Jumalani, sinä et ota minulta pois sitä, minkä sinä kerran annoit minulle ainoassa Pojassasi, Jeesuksessa Kristuksessa – hänessä annoit minulle kaiken tarvitsemani. Niinpä iloitsen siitä, että jos sinua odotan - sinä et viivyttele.

Mitä lykkäystä sinä enää odottelet, kun tästä nykyisestä hetkestä käsin voit rakastaa Jumalaa sydämessäsi?


27. Minun ovat taivaat ja minun on maa. Minun ovat kansakunnat, vanhurskaat ovat minun ja minun ovat syntiset. Enkelit ovat minun ja Jumalan Äiti ja kaikki asiat ovat minun; Ja Jumala itse on minun ja minun tähteni, sillä Kristus on minun ja kaikki on minun tähteni. Mitä siis kysyt ja mitä etsit, sieluni? Sinun on kaikki tämä ja kaikki on sinun vuoksesi. Älä antaudu johonkin vähempään tai kuuntele murusia, jotka putoavat Isäsi pöydältä, vaan astu esiin ja iloitse ihanuudestasi! Kätke itsesi siihen ja iloitse ja tulet saavuttamaan sen, mitä sielusi anelee.


28. Hyvin puhdas sielu ei vaivaa itseään muiden arvonannolla tai kunnioituksella vaan keskustelee sisäisesti Jumalan kanssa yksin, joka suhteessa yksinäisenä ja miellyttävässä tyyneydessä, sillä tieto Jumalasta saavutetaan jumalallisessa hiljaisuudessa.


29. Rakkauden sytyttämä sielu on lempeä, sävyisä, nöyrä ja kärsivällinen sielu.


30. Sielu tulee kovaksi siten, että itserakkaus kovettaa sen.


31. Oi hyvä Jeesus, jos sinä et pehmennä sitä, se ikuisesti pysyy luonnollisessa kovuudessaan.


32. Jos menetät tilaisuuden, olet kuin hän, joka antaa linnun mennä menojaan – et koskaan saa sitä takaisin.


33. En tuntenut sinua, Herrani, koska halusin tietää ja herkutella asioilla.


34. On sopivaa ja hyvä, jos kaikki asiat muuttuvat, Herra Jumala, edellyttäen, että olemme juurtuneet sinuun.


35. Vain yksi inhimillinen ajatus on enemmän kuin kokonaisen maailman arvoinen, sillä yksin Jumala on niin arvokas.


36. Tunnottomille se, mitä et tunne; Tunteville tunteet; Ja Jumalan hengelle ajatus.


37. Mietiskele sitä, että suojelusenkelisi ei aina siirrä syrjään kaipuutasi jotakin tekoa kohtaan, mutta aina hän valistaa järkeäsi. Näin ollen hyvettä harjoittaessasi älä odottele sitä, että se tuottaa mielihyvää, sillä järkesi ja älysi ovat kylliksi.


38. Kun on kiinnittynyt muuhun, ihmisen ruokahalu ei jätä tilaa enkelille siirtää sitä.


39. Henkeni on tullut kuivaksi, koska se unohtaa ravita itseään sinusta.


40. Sitä, mitä eniten etsit ja kaipaat, et löydä kulkemalla omaa polkuasi, etkä liioin syvällisen mietiskelyn keinoin, vaan runsaalla nöyryydellä ja sydämen alistumisella.


41. Älä uuvuta itseäsi, sillä sinä käyt sisään hengen nautintoon ja suloisuuteen jos vain et sovella itseesi kaikkea tämän kaipauksen kuolettamista.


42. Mietiskele sitä, että kaikkien siroin kukka menettää tuoksunsa ja kuihtuu nopeimmin; siksi vartioi itseäsi etsimästä kulkemista hurmoksen hengessä, sillä silloin et ole vakaa. Valitse pikemminkin itsellesi vakaa henki, kaikesta riippumaton, ja löydät yltäkylläisen rauhan ja suloisuuden, sillä herkullinen ja kestävä hedelmä korjataan kylmässä ja kuivassa ilmastossa.


43. Pidä mielessäsi, että liha on heikko ja mikään maailmallinen asia ei voi lohduttaa tai vahvistaa henkeäsi, sillä maailmasta syntynyt on maailmaa ja lihasta syntynyt on lihaa. Hyvä henki voi olla syntyisin ainoastaan Jumalan Hengestä, joka ei ilmoita itsestään sen enempää maailman kuin lihankaan välityksellä.


44. Ole tarkkaavainen järkesi suhteen tehdäksesi kuten se kehottaa sinua tekemään koskien tietä Jumalan luo. Se on arvokkaampaa Jumalan edessä kuin kaikki ilman tätä tarkkaavaisuutta tehdyt tekosi ja kaikki etsimäsi hengelliset ilot.


45. Autuaita ovat he, jotka asettaen syrjään oman nautintonsa ja taipumuksensa tutkiskelevat asioita järjen ja oikeudenmukaisuuden valossa ennen niiden toteuttamista.


46. Jos käytät järkeäsi, olet kuin hän, joka syö vahvaa ruokaa; Mutta jos sinua liikuttaa oman tahtosi tyydyttäminen, olet kuin hän, joka syö mautonta hedelmää.


47. Herra, sinä palaat mielihyvin ja rakastavasti kohottamaan häntä, joka loukkaa sinua, mutta minä itse en käänny nostamaan ja kunnioittamaan häntä, joka ärsyttää minua.


48. Oi väkivahva Herra, jos kipinä sinun oikeudenmukaisuutesi valtakunnasta vaikuttaa niin paljon kuolevaisissa hallitsijoissa, jotka johtavat kansakuntia, mitä kaikkivoipa oikeudenmukaisuutesi tekeekään vanhurskaille ja syntisille?


49. Jos puhdistat sielusi kiintymyksistä ja mielihaluista, ymmärrät asiat hengellisesti. Jos kiellät ruokahalusi niitä kohtaan, nautit totuudesta ymmärtäen, mikä niissä on varmaa.


50. Oi Herra, Jumalani, sinä et ole muukalainen heille, jotka eivät vieraannuta itseään sinusta. Miten he sanovat, että se olet sinä, joka loistat poissaolollasi?


51. Se ihminen todella hallitsee kaiken, jota ei liikuta ilo heidän tarjoamansa tyydytyksen tähden, eikä suru heidän mauttomuutensa tähden.


52. Jos haluat säilyttää pyhän muiston, et tee niin vastaanottamalla vaan pikemminkin kieltäytymällä.


53. Kulkiessani kaikkialle sinun kanssasi, Jumalani, kaikkialla asiat tapahtuvat kuten tahdon – sinun tähtesi.


54. Sielut eivät kykene saavuttamaan täydellisyyttä, elleivät pyri olemaan tyytyväisiä omistamatta mitään sillä tavoin, että heidän luonnollinen ja hengellinen janonsa on tyydyttynyt tyhjyydestä; Sillä tämä on välttämätöntä korkeimman hengen tyyneyden ja rauhan saavuttamiseksi. Tästedes Jumalan rakkaus puhtaassa ja yksinkertaisessa sielussa on lähes alati toiminnassa.


55. Koska Jumala on saavuttamaton, varo ettet vaivaa mieltäsi kaikesta, mitä kykysi käsittävät ja mitä aistisi aistivat, ettet heittäydy tyytyväiseksi vähempään ja menetä sielusi keveyttä, joka on soveliasta hänen luokseen kulkiessa.


56. Sielu, joka matkaa Jumalan luo, mutta ei ravista itsestään pois huoliaan ja vaienna ruokahaluaan, on kuin hän, joka raahaa kärryjä ylämäkeen.


57. Ei ole Jumalan tahto, että sielu häiriintyy mistään tai kärsii koettelemuksista, sillä ihminen kärsii koettelemuksista vastoinkäymisten maailmassa johtuen heikkoudesta hyveessä. Täydellinen sielu iloitsee siitä, mikä koettelee epätäydellistä.


58. Tämä elämäntapa vaatii hyvin vähän kiireisyyttä ja hyörinää - enemmän vaaditaan tahdon kuolettamista kuin tietoa. Mitä vähemmän ihminen ottaa matkaansa asioita ja nautintoja, sitä pidemmälle hän edistyy tällä tiellä.


59. Älä ajattele, että Jumalan miellyttäminen vaatii suurellista tekemistä vaan ajattele pikemminkin niin, että se vaatii tekemistä hyvillä tarkoitusperillä ilman omistushalua ja ihmisten kunnioituksen tavoittelua.


60. Kun ilta saapuu, sinut tutkitaan rakkaudessa. Opi rakastamaan kuten Jumala haluaa tulla rakastetuksi ja luovu omista toimintatavoistasi.


61. Pidä huolta ettet puutu toisten asioihin, äläkä anna niiden edes kulkeutua muistiisi, sillä kenties et itse kykene onnistumaan omassa tehtävässäsi.


62. Kaikki mielessäsi hahmotellut hyveet eivät loista lähimmäisessäsi, mutta älä ajattele, ettei lähimmäisesi olisi arvokas Jumalan silmissä niistä syistä, jotka sinulla on mielessäsi.


63. Ihmisolennot eivät tiedä miten iloita oikein, eivätkä liion miten surra oikein, sillä he eivät ymmärrä hyvän ja pahan välistä välimatkaa.


64. Pidä huolta ettet ole yht'äkkisesti masentunut tämän maailman vastoinkäymisten johdosta, sillä et tiedä, mitä hyvää ne tuovat tullessaan, sillä ne ovat Jumalan päätöksistä määräytyneet valittujen ikuisen ilon tähden.


65. Älä iloitse väliaikaisesta vauraudesta, sillä et tiedä, antaako se sinulle varmuuden ikuisesta elämästä.


66. Kun vastoinkäymisissä luottavaisesti vetäydyt välittömästi Jumalan luo, saat voiman, valaistuksen ja opastuksen.


67. Iloissa ja nautinnoissa vetäydy välittömästi Jumalan luo pelossa ja totuudessa, niin et tule petetyksi etkä osallistu turhamaisuuteen.


68. Pidä Jumalaa sulhasenasi ja ystävänäsi ja kulje hänen kanssaan alati – niin et tee syntiä ja opit rakastamaan ja se, mitä sinun on tehtävä, osoittautuu sinulle menestykseksi.


69. Ilman vaivannäköä teet kansakunnat alamaiseksesi ja saat asiat palvelemaan itseäsi jos vain unohdat ne ja unohdat myös itsesi.


70. Pysy rauhassa, hylkää huolet, ota huomioon kaikki tapahtuva ja palvelet Jumalaa hänen mielihyvikseen ja lepäät hänessä.


71. Ota huomioon, että Jumala hallitsee ainoastaan rauhallista ja pyyteetöntä sielua.


72. Vaikka olisitkin kykenevä moneen tehtävään, mutta et kykene kieltämään tahtoasi ja alistamaan itseäsi menettäen kaiken huolehtivaisuuden itseäsi ja asioitasi koskien, et edisty.


73. Mitä hyödyttää antaa Jumalalle yksi asia jos hän pyytää sinulta ihan muuta? Pohdi, mitä Jumala vaatii, ja sitten tee se. Lopputuloksena tyydytät oman sydämesi paremmin kuin jollakin sellaisella, mihin itseksesi olet taipuvainen.


74. Miten voit rentoutua niin pelottomasti, mikäli sinun pitää ilmaantua Jumalan eteen esittämään selityksen pienimmästäkin sanasta ja ajatuksesta?


75. Pohdi sitä, että monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut (Matt. 22:14) ja jos et ole varovainen, kadotuksesi on varmempi kuin pelastuksesi erityisesti siksi, koska polku ikuiseen elämään on niin tarkoin rajattu (Matt. 7:14).


76. Älä iloitse turhamaisesti, sillä syntiesi määrän tietäen et tiedä miten kestät Jumalan edessä, joten säilytä pelko luottavaisuuden ohessa.


77. Kun tilinteon päivä tulee, olet pahoillasi ettet käyttänyt tätä aikaa Jumalan palvelemiseen, joten miksi et järjestäisi asioitasi ja käyttäisi aikaasi siihen jo nyt kuten kuitenkin tulet toivomaan kuolemasi lähestyessä?


78. Jos tahdot, että omistautuminen syntyy hengessäsi ja rakkaus Jumalaan ja kaipuu jumalallisiin asioihin vahvistuvat, puhdista sielusi kaikesta mielihalusta, kiintymyksestä ja kunnianhimosta sillä tavoin, että sinulla ei ole huolta mistään. Kuten ihminen sairaana on välittömästi tietoinen terveydestä kun sairaus on kukistettu ja halu syömiseen tunnetaan, samoin sinäkin elvytät terveytesi Jumalassa jos parannat itsesi kuten sanottu on. Ilman tätä toimintaa et tule edistymään riippumatta siitä, kuinka paljon uurastat.


79. Jos mielit löytää rauhan ja lohdutuksen hengellesi ja todella palvella Jumalaa, älä etsi tyydytystä siitä, minkä olet jättänyt taaksesi, sillä sen suhteen, mikä koskee sinua nyt, saatat olla yhtä vaivattu kuin aikaisemmin, ellei peräti enemmänkin. Mutta jätä samoin nämä muut asiat ja ole tarkkaavainen vain yksin yhtä asiaa kohtaan, joka tuo tullessaan kaikki nämä (siunaukset: erityisesti pyhän yksinäisyyden ja sen ohessa rukouksen ja hengellisen ja jumalallisen lukemisen) ja pysy siinä kaikki muut asiat unohtaen. Sillä, mikäli nämä asiat eivät ole velvollisuutesi, tietämällä, kuinka vartioit ja täydellistät itseäsi, sinä tulet olemaan mieluisampi Jumalalle kuin saavuttamalla kaikki muut asiat yhteensä; Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? (Matt. 16:26). 1




 

2



80. Suitsi kieltäsi ja ajatuksiasi hyvin paljon, ohjaa kiintymyksesi jatkuvasti Jumalaa kohti ja sinun henkesi tulee olemaan jumalallisesti sytytetty.


81. Älä ravitse henkeäsi millään muulla paitsi Jumalalla. Karkota huolesi (maailmallisia) asioita kohtaan ja kanna sydämessäsi rauhaa ja muistelua.


82. Säilytä hengellinen tyyneys rakastavassa tarkkaavaisuudessa Jumalaa kohtaan ja kun on välttämätöntä puhua, anna sen olla samaa tyyneyttä ja rauhaa.


83. Säilytä jatkuva ikuisen elämän muistelu palauttaen mieleen, että he, jotka pitävät itseään alhaisimpina ja köyhimpinä ja kaikista vähäisimpinä, tulevat nauttimaan suurimmasta voimasta ja loistosta Jumalassa.


84. Iloitse jatkuvasti Jumalassa, joka on pelastuksesi (Luuk. 1:47) ja pohdiskele sitä, että mikä tahansa kärsimys on hyvästä Hänen vuokseen, joka on hyvä.


85. Pohdiskele sitä, miten välttämätöntä on olla itsensä vihollinen ja kulkea täydellisyyteen pyhän ankaruuden polkua pitkin ja ymmärtää, että jokainen ilman kuuliaisuuden sääntöä puhuttu sana on tallennettu osaltasi Jumalan muistiin.


86. Omista henkilökohtainen kaipaus siihen, että Hänen Majesteettinsa soisi sinulle sen, mitä hän tietää sinun olevan vailla kunnioittaaksesi häntä.


87. Ristiinnaulittuna sisäisesti ja ulkoisesti Kristuksessa elät tässä elämässä sielun täyteydessä ja tyytyväisyydessä ja hallitset sielusi kärsivällisyydessä (Luuk. 21:19).


88. Säilytä rakastava tarkkaavaisuus Jumalaa kohtaan ilman kaipuuta tuntea tai ymmärtää mitään erityistä asiaa häntä koskien.


89. Omista jatkuva luottamus Jumalassa kunnioittaen itsessäsi ja sisarissasi niitä asioita, joita Jumala eniten arvostaa eli hengellisiä siunauksia.


90. Käy sisään sisimmässäsi ja uurasta Sulhasen läsnä ollessa, joka sinua rakastaen on ikuisesti läsnäoleva.


91. Vältä päästämästä sieluusi sellaisia asioita, joilla ei ole itsessään ei ole hengellistä painoarvoa, etteivät ne saa sinua menettämään mieltymystä omistautumiseen ja muisteluun.


92. Anna ristiinnaulitun Kristuksen olla sinulle kylliksi; Hänen kanssaan kärsi ja lepää ja siten hävitä itsesi kaikissa sisäisissä ja ulkoisissa asioissa.


93. Kilvoittele aina siten, että asiat eivät ole itsesi tähden, eikä heidän tähtensä vaan kaikkia kohtaan unohtavina; Pysy Sulhasen muistelussa.


94. Omista suuri rakkaus koettelemuksia kohtaan äläkä pidä niitä muuna kuin pienenä keinona miellyttää Sulhastasi, joka ei epäröinyt kuolla sinun tähtesi.


95. Kanna sydämessäsi luonteenlujuutta kaikkea sitä vastaan, joka kuljettaa sinua siihen, mikä ei ole Jumalaa - ole Kristuksen kärsimyksen ystävä.


96. Ole sisäisesti erillinen kaikkien asioiden suhteen, äläkä etsi nautintoa mistään tilapäisestä asiasta ja sielusi on keskittynyt tuntemattomiin siunauksiin.


97. Sielu, joka kulkee rakkaudessa, ei uuvuta toisia eikä uuvu itse.


98. Köyhä, joka on alaston, puetaan; Ja mielihaluista ja päähänpistoista alastoman sielun Jumala pukee puhtauteensa, nautintoonsa ja tahtoonsa.


99. On sieluja, jotka rypevät liejussa kuin eläimet, ja on sieluja, jotka liitelevät kuin linnut, jotka puhdistuvat ja puhdistavat itseään ilmassa.


100. Isä puhui yhden Sanan, joka on hänen Poikansa, ja tämän Sanan hän lausuu aina ikuisessa hiljaisuudessa ja hiljaisuudessa sielun täytyy kuulla se.


101. Meidän tulee sopeuttaa koettelemuksemme itseemme, eikä itseämme koettelemuksiimme.


102. Joka ei etsi Kristuksen ristiä, ei etsi Kristuksen ihanuutta.


103. Tullessaan rakkaudesta hullaantuneeksi sielua kohtaan Jumala ei kiinnitä huomiota sen mahtavuuteen vaan pikemminkin suuruuteen nöyryydessä.


104. ”Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa”, sanoo Herra (Matt. 10:33).


105. Toistuva kampaaminen antaa hiuksille enemmän kiiltoa ja tekee sen helpommaksi kammata; Sielu, joka toistuvasti tutkiskelee se ajatuksiaan, sanojaan ja tekojaan, jotka ovat sen hiuksia, tehden kaikkia asioita Jumalan rakkauden tähden, tulee saamaan kiiltävät hiukset. Sitten Sulhanen tulee katselemaan morsiamen kaulaa ja tulee hurmatuksi; Hän tulee haavoitetuksi morsiamen yhdellä silmäyksellä, mikä tarkoittaa morsiamen tarkoitusperien puhtautta kaikessa, mitä hän tekee. Jos ihminen haluaa kammatessaan saavuttaa kiillon, hän aloittaa kruunusta. Kaikki toimemme pitää aloittaa kruunusta (Jumalan rakkaudesta), mikäli tahdomme niiden olevan puhtaita ja kiiltäviä.


106. Taivas on vakaa, eikä kehityksen alaisuudessa; Taivaalliset sielut ovat vakaita, eivätkä mielihalujen kehittämisen tai minkään muun alaisuudessa, sillä omalla tavallaan ne muistuttavat Jumalaa, joka ei ole iäti liikkuva.


107. Älä syö (tämänpuoleisen elämän) kielletyistä laidunmaista, sillä Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan. (Matt. 5:6). Jumalan itse ollessa luontaisesti Jumala, hänen tavoitteensa on tehdä meistä jumalia osallisuuden kautta kuten tulikin käännyttää kaiken tuleksi.


108. Kaikki omistamamme hyvyys on lainattu meille ja Jumala pitää kaikkea sitä hänen omana työnään. Jumala ja hänen työnsä ovat Jumala.


109. Viisaus käy sisään rakkauden, hiljaisuuden ja kuolettamisen kautta. On suurta viisautta tietää, miten olla hiljaa katselematta merkkejä tai tekoja tai toisten elämiä.


110. Kaikki minulle eikä mitään sinulle.


111. Kaikki sinulle eikä mitään minulle.

112. Salli itsesi tulla opetetuksi, salli itsesi ottaa vastaan käskyjä ja salli itsesi tulla alamaiseksi ja halveksituksi ja tulet olemaan täydellinen.


113. Mikä tahansa ruokahalu aiheuttaa viidenlaista vahinkoa sielulle: Ensinnä levottomuutta, toiseksi sameutta, kolmanneksi likaisuutta, neljänneksi heikkoutta, viidenneksi epäselvyyttä.


114. Täydellisyys ei perustu niihin hyveisiin, joita sielu tietää itsellään olevan, vaan pikemminkin niihin hyveisiin, joita Jumala näkee siinä olevan. Tämä on suljettu kirja; Näin ollen ihmisellä ei ole aihetta olettamukseen (pelastuksestaan) vaan hänen tulee pysyä (Jumalaa kumartaen) kasvoilleen heittäytyneenä itseään kunnioittaen.


115. Rakkaus ei koostu suurista tunteista vaan suuresta kiintymyksestä ja Rakastetun vuoksi kärsimisestä.


116. Edes koko maailma ei ole ihmisolennon ajatuksen arvoinen, sillä se kuuluu yksin Jumalalle; Täten mikä tahansa ajatus, joka ei ole keskittynyt Jumalaan, on varastettu häneltä.


117. Kaikki kyvyt ja aistit eivät ole työllistetty (maailman) asioilla vaan ainoastaan ne, joilta sitä vaaditaan; Mitä muihin tulee, jätä ne toimettomiksi Jumalan hyväksi.


118. Toisten epätäydellisyyksien sivuuttaminen, hiljaisuuden ja pysyvän yhteyden Jumalan kanssa säilyttäminen hävittää suuria epätäydellisyyksiä sielusta ja tekee siitä suurten hyveiden omistajan.


119. On kolme sisäisen muistelun merkkiä: Ensinnä tyydytyksen puuttuminen katoavaisia asioita kohtaan; toiseksi mieltymys yksinäisyyteen ja hiljaisuuteen ja tarkkaavaisuus kaikkea enemmän täydellistä kohtaan; Kolmanneksi pohdinnat ja mietiskelyt ja teot, jotka kerran aikaisemmin auttoivat sielua mutta nyt viivyttävät sitä, ja rukouksen tueksi sillä ei ole muuta tuotavaa kuin usko, toivo ja rakkaus.


120. Jos sielulla on enemmän kärsivällisyyttä kärsimyksessä ja enemmän kestävyyttä kulkemisessa ilman tyydytystä, silloin on olemassa merkki sen pätevyydestä hyveessä.


121. Yksinäisellä linnulla on viisi luonteenpiirrettä: Ensimmäinen on, että se etsii korkeinta pistettä; Toinen on, että se ei siedä seuraa; Kolmas on, että se suuntaa nokkansa tuuleen; Neljäs on, että sillä ei ole selvää väriä; Viides on, että se laulaa suloisesti. Nämä viisi luonteenpiirrettä täytyy kontemplatiivisen sielun omistaa. Sen tulee nousta katoavaisten asioiden yläpuolelle kiinnittämättä niihin sen enempää huomiota kuin jos niitä ei olisi edes olemassakaan. Yhtäläisesti sen tulee olla kiintynyt hiljaisuuteen ja yksinäisyyteen siten, että se ei suvaitse minkään luodun olennon seuraa. Sen tulee suunnata nokkansa Pyhän Hengen tuulahdukseen vastaten hänen herätteisiinsä, että se näin toimien olisi hänen seuransa arvoinen. Sillä ei saa olla selvää väriä, eikä se saa kaivata ratkaisevasti mitään muuta kuin Jumalan tahtoa. Sen tulee laulaa suloisesti Sulhasensa mietiskelyssä ja rakkaudessa.


122. Jatkuvat tahdonvaraiset epätäydellisyydet, jotka eivät ole koskaan tulleet täydellisesti kukistetuiksi, eivät ainoastaan estä jumalallista yhteyttä vaan myös täydellisyyden saavuttamisen. Näitä epätäydellisyyksiä ovat: Tottumus olla hyvin puhelias; Pieni kukistamaton kiintymys – kuten kiintymys johonkin henkilöön, vaatteeseen, huoneeseen, kirjaan tai tapaan, jolla ruoka valmistetaan, tai muu kiintymys keskusteluihin tai pieniin tyydytyksiin, joita saadaan maistamisesta, tietämisestä, kuulemisesta ja sen sellaisesta. 2




3


123. Jos haluat kunnian itsellesi, mutta et tahdo olla tietämätön tai typerä, heitä pois kaikki, mikä ei ole sinun, ja saat kunnian siinä, mikä jää jäljelle. Mutta jos varmuudella heität pois kaiken, mikä ei ole sinun, mitään ei jää jäljelle, etkä käytännössä voi hankkia kunniaa millään, mikäli et halua syyllistyä turhamaisuuteen. Mutta laskeutukaamme nyt erityisesti niihin siunauksiin eli lahjoihin, jotka tekevät ihmiset otollisiksi Jumalan silmissä - On selvää, että et saa kunniaa näissä lahjoissa, sillä et tiedä edes sen vertaa, onko sinulla niitä.


124. Oi, kuinka suloinen tuleekaan olemaan läsnäolosi minulle, Sinä, joka olet korkein hyvä! Minun tulee vetäytyä läheisyyteesi hiljaisuudessa ja paljastaa jalkasi, että Sinua miellyttää yhdistää minut sinuun avioliitossa (Ruut 3:7), enkä lepää ennen kuin iloitsen sinun käsivarsillasi. Nyt pyydän Sinua, Herra, älä hylkää minua milloinkaan muistelussani, sillä olen sieluni tuhlaaja.


125. Irrottautunut ulkonaisista asioista, osaton (niistä) sisäisten asioiden (johdosta) ja soveltumaton (niihin) Jumalan asioiden (kautta) – ei hyvä onni pidätä sinua, eikä vastoinkäyminen viivytä sinua.


126. Paholainen pelkää sielua, joka on yhdistynyt Jumalaan, kuten hän pelkää Jumalaa itseään.


127. Puhtain kärsimys synnyttää puhtaimman ymmärryksen.


128. Sielu, joka kaipaa Jumalan antautuvan itselleen täydellisesti, tulee itsensä antautua täydellisesti Jumalalle säílyttämättä mitään itsellään.


129. Sielu, joka on saavuttanut rakkauden ykseyden, ei läpikäy edes ensimmäistäkään synnin liikahduksista.


130. Jumalan vanhat ystävät tuskin koskaan pettävät häntä, sillä he seisovat kaiken sen yläpuolella, mikä saa heidät pettämään.


131. Rakkaani, kaikkea raastavaa ja vaivalloista toivon itselleni ja kaikkea suloista ja ilahduttavaa toivon sinulle.


132. Se, mitä eniten tarvitsemme edistyäksemme, on hiljaisuus ruokahalussamme ja puheessamme mahtavan Jumalan edessä, sillä kieli, jonka hän parhaiten kuulee, on hiljainen rakkaus.


133. Palveleva alistuminen on välttämätöntä Jumalan etsinnässä. Ulkonaisissa asioissa valo parhaiten estää meitä vajoamasta, mutta Jumalan asioissa tämän vastakohta on totta; On parempi, että sielu ei näe, niin kauan kuin se on oleva turvassa.


134. Enemmän saavutetaan yhdellä tunnilla Jumalan hyvää asiaa kuin kokonaisen elämän pituisella omaa asiaasi.


135. Rakasta olla tuntemattomissa sekä itsesi että toisten osalta. Älä milloinkaan katsele hyvää tai pahaa toisissa.


136. Kulje yksinäisyydessä Jumalan kanssa; Toimi vanhurskaan mitan mukaan; Kätke Jumalan siunaukset.


137. Valita tappio aina ja aina antaa kaikkien muiden voittaa on luonteenpiirre, jota kantavat rohkeat sielut, jalomieliset henget ja epäitsekkäät sydämet; Heidän tapansa on pikemminkin antaa kuin ottaa - aina itsensä kokonaan antamiseen saakka. He katsovat itsensä omistamisen olevan raskas taakka ja heitä miellyttää enemmän olla muiden omistama ja vetäytyä itsestään, sillä pohjimmiltaan me kuulummekin enemmän sille äärettömälle Hyvyydelle kuin itsellemme.


138. On vakavasti väärin arvostaa Jumalan siunauksia – rukousta ja yksinäisyyttä - enemmän kuin Jumalaa itseään.


139. Katsele tuota ääretöntä tietoa ja tuota kätkettyä salaisuutta. Mikä rauha, mikä rakkaus, mikä hiljaisuus onkaan tuossa jumalallisessa rinnassa! Kuinka ylevä onkaan tiede, jota Jumala opettaa siellä, mitä me kutsumme kuvaannollisiksi teoiksi, jotka sytyttävät sydämen.


140. Omantunnon salaisuus tulee merkittävästi vahingoitetuksi ja turmelluksi niin usein kun sen hedelmät tuodaan julki muille ihmisille, sillä silloin ihminen vastaanottaa katoavaisen kunnian palkinnon.


141. Puhu vähän, äläkä sekaannu asioihin, joita sinulta ei kysytä.


142. Pyri aina säilyttämään Jumala läsnä olevana ja säilytä sisimmässäsi hänen opettamansa puhtaus.


143. Älä anna itsellesi tekosyytä tai kieltäydy olemasta toisten oikaisema; Kuuntele jokaista moitetta tyynenä: Ajattele, että Jumala ilmaisee sen.


144. Elä kuin vain yksin sinä ja Jumala olisitte tässä maailmassa niin, että sydäntäsi ei pidätä mikään inhimillinen.


145. Pidä Jumalan armona, että joku joskus puhuu hyvää sinusta, sillä et ansaitse sitä.


146. Älä milloinkaan salli itsesi keventää sydäntäsi, vaikka se toisi tilaa opille.


147. Älä milloinkaan kuuntele puhetta muiden heikkouksista ja jos joku valittaa toisista, voit nöyrästi pyytää häntä vaikenemaan sinulle tästä asiasta.


148. Älä valita kenestäkään tai pyydä mitään; mutta jos sinun on välttämätöntä pyytää jotakin, tee se vähin sanoin.


149. Älä kieltäydy työstä, vaikka näyttäisikin, että et kykene suoriutumaan siitä. Osoita myötätuntoa kaikkia kohtaan.


150. Älä väitä vastaan; Älä millään tavoin puhu sanoja, jotka eivät ole puhtaita.


151. Anna puheesi olla sellaista, että kukaan ei loukkaannu, ja anna sen käsitellä asioita, jotka eivät sinua kaduttaisi, vaikka kaikki saisivat niistä tietää.


152. Mitään älä kieltäydy (antamasta), vaikka tarvitsisitkin sitä itse.


153. Ole hiljaa sen suhteen, mitä Jumala on antanut sinulle, ja muistele morsiamen sanoja: Minun salaisuuteni itselleni (Jes. 24:16).


154. Pyri säilyttämään sydämesi rauhassa; Älä anna minkään tämän maailman tapahtuman häiritä sitä; Pohdi, että kaikelle tälle tulee loppu.


155. Älä suuresti äläkä pienesti huomioi sitä, kuka on kanssasi tai kuka sinua vastaan, ja pyri aina miellyttämään Jumalaa. Pyydä, että hänen tahtonsa toteutuu sinussa. Voimallisesti rakasta häntä kuten hän ansaitsee tulla rakastetuksi.


156. Kaksitoista tähteä korkeimman täydellisyyden saavuttamiseen: Jumalan rakastaminen, lähimmäisenrakkaus, kuuliaisuus, siveys, köyhyys, osallistuminen kuoroon, katumus, nöyryys, kuolettaminen, rukous, hiljaisuus, rauha.


157. Älä milloinkaan ota mallia toisilta tehtävissä, jotka sinun täytyy suorittaa, vaikka nuo toiset olisivat kuinka pyhiä. Sillä paholainen asettaa heidän epätäydellisyytensä sinun kasvojesi eteen. Mutta imitoi Kristusta, joka on ylivertaisen täydellinen ja ylivertaisen pyhä, jolloin et koskaan tee virhettä.


158. Etsi lukien ja löydät mietiskellen; Koputa rukouksessa ja sinulle avataan kontemplaatiossasi. 3

 

 





4



159. Mitä kauemmas vetäydyt maailmallisista asioista, sitä lähemmäs tulet taivaallisia asioita ja sitä enemmän löydät Jumalassa.


160. Kuka tahansa tietää, miten kuolla kaikessa, omistaa elämän kaikessa.


161. Hylkää pahuus, tee hyvää ja etsi rauhaa (Ps. 34:14).


162. Kuka tahansa valittaa ja nurisee, ei ole täydellinen eikä edes hyvä kristitty.


163. Nöyriä ovat he, jotka kätkevät oman olemattomuutensa, ja tietävät, miten hyljätä itsensä Jumalan hyväksi.


164. Sävyisiä ovat he, jotka tietävät miten hyväksyä lähimmäisensä ja itsensä.


165. Jos haluat olla täydellinen, myy tahtosi, anna köyhille hengessäsi, tule Kristuksen luo sävyisyydessä ja nöyryydessä ja seuraa häntä Golgatalle ja hautaan.


166. Ne, jotka luottavat itseensä, ovat pahempia kuin paholainen.


167. Ne, jotka eivät rakasta lähimmäistään, inhoavat Jumalaa.


168. Kuka tahansa tekee asioita laimeasti, on lähellä lankeemusta.


169. Kuka tahansa pakenee rukousta, pakenee kaikkea sitä, mikä on hyvää.


170. Kielensä kukistaminen on parempi kuin paastoaminen vedellä ja leivällä.


171. Jumalan tähden kärsiminen on parempi kuin ihmeiden tekeminen.


172. Oi, mistä siunauksesta nautimmekaan Siunatuimman Kolminaisuuden näyssä!


173. Älä epäile veljeäsi, sillä siten menetät sydämen puhtauden.


174. Mitä tulee koettelemuksiin, enempi on parempi.


175. Mitä sellainen tietää, joka ei tiedä, miten kärsiä Kristuksen tähden?








1Käsikirjotus päättyy tähän äkillisesti. Seuraavat ajatelmat tunnetaan nimellä Rakkauden elämänohjeet ja kengättömät karmeliittanunnat ovat koonneet ne Beasissa. Käsikirjoitusta säilytetään Silverianin arkistoissa Burgosissa.

2Seuraavat elämänohjeet ovat peräisin Geronan editiosta, joka julkaistiin vuonna 1650.

3Tämä ajatelma tulee kartusiaani Guigo II:n Scala paradisi-teoksen toisesta luvusta teoksessa Jacques-Paul Migne, Patrologia Latina, 40. 998. Seuraavat neuvot tulevat käsikirjoituksesta, joka kuuluu Antequeran karmeliittanunnille. Kopio on konseroitu Madridin Kansalliskirjastossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Juutalaisen gnostilaisuuden alkuperä

  Gershom Scholemin historialllis-kriittiset tulkinnat Moses de Leonin Sefer ha-Zoharin kabbalasta   Kuva: Sefer ha-Zoharin Ma...